«پژو» رکود بازار خودرو را عمیق تر کرد!

قرارداد ایران خودرو با شرکت پژو در حالی منعقد شد که بازار خودرو طی هفته جاری به‌دلیل انتظار مشتریان برای ورود خودروهای جدید در رکود عمیق تری فرو رفت.
روزنامه دنیای اقتصاد: قرارداد ایران خودرو با شرکت پژو در حالی منعقد شد که بازار خودرو طی هفته جاری به‌دلیل انتظار مشتریان برای ورود خودروهای جدید در رکود عمیق تری فرو رفت. در شرایطی معاملات در بازار خودرو روز‌های نامساعدی دارد که آغاز رکود کنونی بازار خودرو، دو هفته پیش به‌دنبال اجرایی شدن برجام و افزایش حجم انتظارات مشتریان کلید خورد.

آنگونه که فعالان بازار می‌گویند، پس از اجرای برجام، به‌دلیل افزایش انتظارات مشتریان، مراجعه برای خرید خودرو در بازار به‌شدت کاهش یافت اما امضای قرارداد پژو با ایران خودرو عمق رکود در این بازار را افزایش داد. آنگونه که به‌نظر می‌رسد، انتشار خبر عرضه ۳ خودرو مدل جدید پژو به نام‌های ۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ در بازار خودروی کشور باعث شده تا مشتریان برای خرید خودروهای قدیمی این شرکت کمتر تمایل داشته باشند.

به گفته فعالان بازار، از آنجا که لغو تحریم‌های بین‌المللی، امیدواری در میان مشتریان بازار خودرو را افزایش داده، بخشی از آنها ترجیح می‌دهند فعلا خودرو خریداری نکنند و منتظر بمانند تا محصولات جدید از راه برسند. از سوی دیگر، بسیاری از مشتریان همچنان به افت قیمت خودرو در بازار امید دارند.

این امید ظاهرا با اظهارات یکی از اعضای ناظر شورای رقابت که طی هفته جاری گفت‌و‌گو کرده بود و تاکید بسیاری بر کاهش قیمت خودرو به‌دنبال اجرایی شدن برجام داشت، بیشتر نیز شده است همچنین روند کاهنده قیمت‌ها در بازار طی سال جاری نیز موجب شده تا این تصور آنها تقویت شود. در شرایطی که قیمت‌ها در بازار به کف خود و در برخی مقاطع به زیر قیمت کارخانه رسیده، اما مشتریان انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارند، حال آنکه تجربه رفتار خودروسازان نسبت به توقعات مشتریان نشان‌دهنده آن است که آنها توجهی به تحولات بازار خودرو و انتظاراتی که در آن شکل گرفته است نداشته‌اند.

از سوی دیگر، هرچند مشتریان در انتظار ورود خودروهای جدید، دست از خرید کشیده‌اند اما بنا به گفته خودروسازان ورود خودروهای جدید به بازار پروسه‌ای زمانبر است؛ بنابراین مشتریان باید بین یک سال و نیم تا دو سال صبر کنند. در شرایطی در بهمن‌ماه سال جاری به‌دلیل رکود کام فعالان بازار خودرو تلخ شده است که هر ساله با آغاز بهمن‌ بازار خودرو شاهد حضور متقاضیانی بود که قصد خرید خودرو به‌صورت قطعی را داشتند. حال آنکه فعالان بازار تاکید دارند با انتشار خبر ورود خودروهای جدید شرکت پژو طی روزهای اخیر، مراجعه یکی دو نفره مشتریان طی هفته‌های گذشته به صفر تبدیل شده است.

افت‌و‌خیز قیمت‌ داخلی‌ها

اما به بازار برویم و ببینیم این هفته قیمت‌ها چه تغییراتی را به خود دیده‌اند. آن طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین مدل صندوقدار ۲۰۶ با نام V8 نیز که ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، در حال حاضر ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

پژو ۴۰۵ نیز به‌دنبال روند کاهشی که در بازار حاکم شده با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی در حال حاضر ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر، سمند که طی هفته‌ گذشته ثبات قیمت خود را حفظ کرده بود، این هفته با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی، در حال حاضر ۲۹میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار رانا هم خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به عدم تغییر قیمتش در هفته جاری، در حال حاضر ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، اما دنا طی هفته جاری ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که این خودرو هم‌اکنون ۴۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

از دنا که بگذریم، این هفته طبق معمول تغییری در قیمت تیبا رخ نداد، چه آنکه به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هم‌اکنون ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. تیبا چند هفته است که با این قیمت خرید و فروش می‌شود و نوسان خاصی را به خود ندیده است. برای خرید پراید در مدل ۱۳۱ نیز باید ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت این خودرو در هفته جاری حکایت می‌کند.

مدل ۱۱۱ پراید نیز با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی همراه بوده است؛ بنابراین برای خرید این خودرو هم‌اکنون باید ۲۰میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کرد. از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها تغییر قیمت خاصی طی هفته جاری نداشته‌اند. به گفته فعالان بازار، سراتوی اتومات با قیمتی برابر با ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و برای مدل دنده‌ای آن نیز باید ۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت.

سری هم به خانواده تندر۹۰ بزنیم که اعضای آن به جز یکی، کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. به گفته فعالان بازار، قیمت تندر-۹۰ مدل E2 نه ارزان شده و نه گران بنابراین برای خرید این خودرو باید ۳۹‌میلیون تومان هزینه کرد. با این وجود، پارس‌تندر که طی هفته گذشته با حفظ قیمت معامله می‌شد، در هفته جاری با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی ۳۹میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این خودرو به لحاظ کیفی و فنی تفاوت خاصی با دیگر مدل‌های معمولی تندر-۹۰ ندارد و تنها ظاهر آن در بخش مربوط به صندوقش تغییر کرده است، اما از بازار تندر-۹۰ مدل اتومات خبر می‌رسد که این خودرو کاهش را تجربه کرده است بنابراین در حال حاضر برای خرید آن باید ۴۶میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه کرد. به گفته فعالان بازار، تندر اتومات طی هفته جاری ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را به خود دیده است.

سیر صعودی قیمت وارداتی‌ها

بازار خودروهای وارداتی اما در وضعیت مبهمی به‌سر می‌برد. از یک سو قیمت برخی از خودروها توسط شرکت‌های نمایندگی افزایش یافته است، حال آنکه در بازار قیمت‌ها ثبات خود را حفظ کرده‌اند. به این ترتیب، هم‌اکنون در بازار خودروهای وارداتی مدل ۲۰۱۶، هیوندایی توسان با قیمت ۱۶۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. النترا نیز قیمتی برابر با ۱۳۰میلیون تومان دارد. هیوندایی سوناتا که تنها مدل ۲۰۱۵ آن در بازار موجود است، قیمتی برابر با ۱۶۵میلیون تومان دارد.

برای خرید کیا اپتیما باید ۱۶۵ میلیون تومان هزینه کرد. سراتو نیز هم‌اکنون با قیمت ۱۲۶میلیون تومان به فروش می‌رسد. محصولات تویوتا نیز در مدل ۲۰۱۶ به‌دلیل نبود تقاضا در بازار همچنان ثبات قیمت خود را حفظ کرده‌اند؛ به‌طوری‌که تویوتا کمری هیبریدی به قیمت ۱۹۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. قیمت قبلی کمری در مدل بنزینی ۱۸۰میلیون تومان بود که مدل بنزینی این خودرو دیگر وارد کشور نمی‌شود. یاریس هاچ‌بک در مدل ۲۰۱۶ نیز ۱۱۲ میلیون تومان قیمت دارد.

نوشته «پژو» رکود بازار خودرو را عمیق تر کرد! اولین بار در خبرداغ پدیدار شد.

عکس

مدلینگ

Comments are closed.