چغازنبیل چشم به راه بودجه برای آماده‌سازی در نوروز است

7

فاز جدید مرمت زیگورات چغازنبیل با تامین بخشی از اعتبارات از ۳ ماه پیش آغاز شده است و مسئولان این محوطه تاریخی چشم به راه تامین اعتبارات هستند تا بتوانند این بنا را برای بازدید گردشگران در ایام نوروز آماده کنند.

به گزارش ایلنا، محوطه تاریخی چغازنبیل متعلق به دوران ایلام میانه که در نزدیکی شهر باستانی شوش با وسعت حدود ۱۰۰ هکتار واقع شده، یکی از ارزشمند‌ترین میراث تاریخی به جای مانده در کشور و جزو اولین محوطه‌های تاریخی به ثبت رسیده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

این شهر تاریخی که حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح متروک و در زیر آوار مدفون شده‌ بود؛ بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ در زمانی که شرکت‌های نفتی به دنبال نفت در آن منطقه بودند به دنبال برخورد با یک آجر کتیبه‌ای کشف می‌شود و توسط باستان‌شناس فرانسوی «گیرشمن» طی ۱۱ فصل در سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۲ مورد کاوش قرار می‌گیرد و معبد، ۳ حصار شهر، مجموعه کاخ‌ها و مخزن آب آن آزادسازی می‌شود.

9

معبد چغازنبیل که ارتفاع اولیه آن ۵۲ متر بوده و در حال حاضر ۲۵ متر از آن باقی مانده است، پیش از حفاری در زیر آوار خودش، شبیه به یک زنبیل وارونه به نظر می‌آمده است به همین دلیل نیز در میان مردم محلی به نام چغازنبیل یعنی تپه زنبیلی شکل مشهور شده‌است.

به گفته کار‌شناسان معبد چغازنبیل با ابعاد ۱۰۵ در ۱۰۵ متر با خشت خام و نمای آجری ساخته شده است و میان هر ۱۰ رج آجر آن یک کتیبه قرار داشته که شامل توضیحاتی در مورد بنا، سازنده بنا و نفرین‌نامه بوده است. تاکنون ۶ هزار کتیبه به زبان ایلامی در این محوطه پیدا شده است که برخی از آن‌ها در مرمت‌های اولیه مجددا در بنا به کار گرفته شده‌اند. این بنای تاریخی از زمان کشف تاکنون در چند مرحله مرمت شده است و در آخرین فاز مرمتی آن که از ۳ ماه پیش آغاز شده است؛ بنابر گفته سرپرست کارگاه مرمت حداقل نیاز به یکسال کار مداوم دارد تا به وضعیت پایداری برسد.

4

احمد خنیفر؛ سرپرست کارگاه مرمت چغازنبیل در ارتباط با فرآیند مرمت این بنای تاریخی اظهار می‌کند: «پایگاه حفاظت و مرمت چغازنبیل از سال ۱۳۷۷ با هدف مرمت این بنای عظیم تاریخی شروع به کارکرده است و در حال حاضر گروه‌های مختلفی از جمله گروه معماری، باستان‌شناسی، زمین‌شناسی، آزمایشگاهی و… در حال فعالیت در این محوطه تاریخی هستند.

در این فرآیند حفاظت از حجم‌های خشتی و مرمت نماهای آجری که در اثر عواملی همچون بارندگی‌ها تخریب می‌شود و کارهای مربوط به راهنمایی و هدایت بازدید کنندگان، طراحی مسیر بازدید ساماندهی محوطه و کارهای تحقیقاتی در زمینه آجر، خشت، اندود و ملات در حال اجراست.»

1

وی در ارتباط با فاز جدید مرمت چغازنبیل واقدامات در حال انجام برای آماده‌سازی این محوطه تاریخی در ایام نوروز توضیح می‌دهد: «این فاز از مرمت سه ماه پیش با اعتباراتی که از تهران گرفتیم؛ آغاز شده‌است؛ اکنون در حال مرمت دیوار‌های بنا هستیم، همچنین مسیر بازدید، نظافت محوطه؛ معابد و صحن و آماده سازی بوفه وبخش بلیط فروشی نیز در برنامه‌های ما تا پیش از نوروز قرار دارد. علاوه بر این اقدامات در حال ساخت چند سرویس بهداشتی جدید نیز هستیم.»

یکی از موارد چشمگیر در زیگورات چغازنبیل موضیف‌هایی است که در اطراف محوطه قرار داده شده است که به گفته خنیفر این موضیف‌ها قرار است؛ در ایام عید محلی برای فروش محصولات فرهنگی و صنایع دستی باشند. همچنین یکی از این موضیف‌ها به عنوان سالن نمایش فیلم‌ها و عکس‌های مربوط به چغازنبیل استفاده خواهد شد.

یکی دیگر از نگرانی‌ها برای حفاظت و ارائه خدمات مناسب درایام پربازدید مانند نوروز در محوطه‌های تاریخی، تعداد و توانایی پرسنلی است که به عنوان راهنما یا نیروهای حفاظت به کار گرفته می‌شوند؛ سرپرست کارگاه مرمت چغازنبیل در این مورد عنوان می‌کند: «از آنجا که در ایام عید به علت حضور گردشگران و شلوغی نمی‌توانیم مرمت را ادامه دهیم؛ در آن زمان از نیروهایی که اکنون در حال انجام مرمت هستند به عنوان نیروهای حفاظت و راهنما استفاده می‌کنیم. این افراد از سال‌های ابتدایی شروع کار ما در این محوطه تاریخی حضور داشته‌اند و اطلاعات کافی نیز در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.»

خنیفر در پایان اظهار امیدواری می‌کند که بودجه مورد نیاز در اختیار آن‌ها قرار بگیرد تا بتوانند تا پیش از نوروز تابلوهای راهنما جدیدی را که برای چغازنبیل طراحی کرده‌اند؛ تهیه و در مکان‌های مناسب قرار دهند.

نوشته چغازنبیل چشم به راه بودجه برای آماده‌سازی در نوروز است اولین بار در خبرداغ پدیدار شد.

کرمان نیوز

شهرداری

Comments are closed.