کاهش ۱۰۰ میلیارد دلاری ذخایرمالی سعودی

81947043-70490626

سعودی ها دیروز با اعلام کاهش ذخایر مالی و نقدی خود که در چهار سال گذشته به کمترین سطح رسیده است، زنگ خطر بحران مالی را در این کشور نواختند.

به گزارش ایرنا به نقل از السفیر، ذخایر نقدی سعودی به حدود ۶۰۰ میلیارد دلار رسیده و انتظار می رود تا پایان سال جاری میلادی ۲۰۱۶ تا ۵۰۰ میلیارد دلار کاهش یابد.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: به معنای دیگر ، در صورت ادامه کاهش قیمت نفت، ذخایر مالی پادشاهی سعودی در پنج سال آینده پایان می یابد و به صفر خواهد رسید.
صندوق بین المللی پول در ماه اکتوبر گذشته اعلام کرد که اگر روند کاهش قیمت نفت ادامه یابد، سعودی باید همه ذخایر مالی خود را در پنج سال آینده هزینه کند.
حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی از تروریست های تکفیری در منطقه و جهان و تجاوز نظامی علیه یمن از مهمترین دلایل بحران مالی در رژیم سعودی اعلام شده است.
رژیم سعودی برای تامین کسری بودجه خود به ذخایر نقدی روی آورده و همچنین ۳۰ میلیارد دلار اوراق قرضه و بهادار مالی در داخل منتشر کرده است.
مجله « فارین پالیسی» هم اخیرا نوشته است که هزینه های رو به افزایش سیاست های خارجی و جنگ علیه یمن در کنار کاهش قیمت نفت، سعودی ها را مجبور کرده ماهانه ۱۲ تا ۱۴ میلیارد دلار از صندوق ملی برداشت کنند و در سه سال خسارت های بزرگی به ذخایر مالی آن وارد می شود.
شرکت بررسی و امکان سنجی سرمایه گذاری در رژیم سعودی دیروز در گزارشی اعلام کرد که ذخایر نقدی این رژیم در پایان سال ۲۰۱۵ به ۶۱۱ میلیارد دلار کاهش یافته و از سال ۲۰۱۱ تاکنون به کمترین سطح رسیده است.
ذخایر مالی رژیم سعودی در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی ، ۷۳۲ میلیارد دلار اعلام شده بود.
این شرکت پیش بینی کرده است که با ادامه روند کاهش قیمت نفت، ذخایر مالی رژیم سعودی در پایان سال کنونی ۲۰۱۶ به ۵۰۰ میلیارد دلار برسد.
رژیم سعودی کسری ۹۸ میلیارد دلاری در بودجه سال گذشته را تایید و اعلام کرده است که بودجه سال ۲۰۱۶ آن هم با کسری ۸۷ میلیارد دلاری مواجه شود.
این در حالی است که شرکت بررسی سرمایه گذاری اعلام کرده است که انتظار می رود کسری بودجه رژیم سعودی در بودجه سال ۲۰۱۶ تا ۱۰۷ میلیارد دلار برسد.
رژیم سعودی در ماه دسامبر گذشته مجبور شد تا اقدامات ریاضت اقتصادی را اتخاذ کند و حمایت های مالی از مواد اصلی از جمله سوخت، آب و برق را برای جبران مشکلات مالی خود را کاهش دهد.
شرکت بررسی سرمایه گذاری اعلام کرده است که انتظار می رود با بالارفتن قیمت ها ، نسبت تورم در رژیم سعودی در سال ۲۰۱۶ به حدود ۴ درصد افزایش یابد.
تورم در رژیم سعودی در سال ۲۰۱۵، حدود ۲/۲ درصد اعلام شده بود.
صندوق بین المللی پول ماه گذشته میلادی اعلام کرد که انتظار می رود رشد تولید ناخالص ملی در رژیم سعودی در خلال سال جاری ۲۰۱۶ به یک و دو دهم درصد برسد که از سال ۲۰۰۹ تاکنون کمترین است.
رشد تولید ناخالص ملی در رژیم سعودی در سال ۲۰۱۵ حدود سه و چهار دهم درصد اعلام شده بود.

نوشته کاهش ۱۰۰ میلیارد دلاری ذخایرمالی سعودی اولین بار در خبرداغ پدیدار شد.

دانلود موزیک

تلگرام

Comments are closed.