کلاف سردرگم استخدام پرستاران/ وزارت بهداشت کاریابی نمی کند!

177266_153

معاون پرستاری وزارت بهداشت چندی قبل عنوان داشت آماده استخدام هر تعداد پرستار بیکار هستیم. در حالی که یکی از پرسنل این معاونت در پاسخ به یک پرستار بیکار، گفته ما کاریابی نمی کنیم.
به گزارش شفاآنلاین : موضوع کمبود نیروی پرستاری و پرستاران بیکار، به چالشی میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری کشور تبدیل شده است.

وزارت بهداشت بر این عقیده است که کمبود پرستار داریم، اما سازمان نظام پرستاری مدعی است که تنها در شهر تهران با کمبود نیروی پرستاری مواجه هستیم و در بقیه استان ها و شهرستانهای کشور، تنها مشکل پرستاری، استخدام است.

بر اساس اظهارات مسئولان سازمان نظام پرستاری کشور، پرستار شرکتی معضلی است که امنیت شغلی پرستاران را تهدید می کند. نمونه اخیر این مشکل، بیکار شدن ۱۰۰ پرستار در کرمان بوده است. در حالی که معاون پرستاری وزارت بهداشت چندی قبل در خبر ۲۰:۳۰ ادعا کرد هر تعداد پرستار بیکار به ما (وزارت بهداشت) معرفی شود، آماده جذب آنها هستیم.

این ادعا در حالی مطرح می شود که به تازگی یک خانم پرستار از مشهد که طرح خود را به پایان رسانده است، در نامه ای به نظام پرستاری مشهد، از آنان خواسته بود که او را برای کار به یک مرکز درمانی یا بیمارستان معرفی کنند. مسئولان نظام پرستاری مشهد هم نامه درخواست او را به معاونت پرستاری وزارت بهداشت ارسال می کنند.

اما پاسخی که این پرستار جویای کار از معاونت پرستاری وزارت بهداشت دریافت می کند، این است: «اینجا کاریابی نمی کند. آگهی های جذب در دانشگاه ها نصب می شود کار برای علاقمندان هست و خودت باید کارت را دنبال کنی.»

چالش وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری، بعد از تغییر مسئولان سازمان نظام پرستاری، شدیدتر شده است. به طوریکه بعد از گذشت دو ماه از تشکیل جلسات شورای عالی نظام پرستاری در دوره جدید، اخیرا دو نماینده وزیر بهداشت در این شورا معرفی شده اند. در حالی که قبل از روی کار آمدن تیم جدید سازمان نظام پرستاری، رئیس کل سازمان در قامت معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز حاضر بود. یعنی، امکان موضع گرفتن سازمان علیه وزارت بهداشت وجود نداشت. در حالی که جامعه پرستاری، افرادی را به عنوان اعضای هیئت مدیره های نظام پرستاری انتخاب می کنند، که از حقوق آنها دفاع کنند.

بر اساس ادعای دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت که روز گذشته در نشست خبری عنوان کرد، این بود که «ما با کل پرستاران مواجهیم نه فقط با تعدادی که صرفا ادعای نمایندگی دارند.»

وی در عین حال عنوان داشت که برنامه‌های وزارت بهداشت باید به سمتی سوق یابد تا از پرستاران صیانت شود. درآمدشان مناسب باشد، امنیت و رضایت شغلی داشته باشند.

حریرچی در پاسخ به برخی صحبت‌ها مبنی بر پرستار مازاد در کشور، گفت: ما باید تعداد پرستار را به ازای تخت بیمارستانی، پزشک و معیارهای دیگر بسنجیم که با توجه به تمام این معیارها حداقل ۱۰۰ هزار پرستار کمبود داریم. البته در برخی استان‌ها پرستار مازاد وجود دارد اما این در حالیست که در شهرستان‌های آن استان با کمبود پرستار مواجهیم مثلا ما در شهر تهران و شهرهای کوچک کمبود پرستار داریم و به طور کلی کشور با کمبود شدید پرستار مواجه است.

در همین حال مسئولان جدید سازمان نظام پرستاری کشور بر این عقیده اند که مشکل اصلی کمبود نیرو نیست، بلکه نوع جذب پرستاران است.

محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص تعداد پرستاران مورد نیاز برای نظام سلامت کشور، اظهار داشت: بر اساس نسبت پرستار به جمعیت به ۲۴۰ هزار پرستار، نسبت پرستار به پزشک ۲۱۰ هزار، نسبت پرستار به تخت بیمارستانی ۲۲۰ هزار و بر اساس محاسبه با شاخص های توافقی کلی و روش قانون ارتقای بهره وری حداقل به ۲۶۰ هزار پرستار نیاز داریم.

در عین حال عبدالرحمان رستمیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفته است باید به ازای هر یک پزشک، ۳ تا پنج پرستار استخدام می شد اما این کار را نکردیم.

حالا وزارت بهداشت برای جذب یک پرستار ادعای می کند که اینجا کاریابی نمی کند و پرستاران بیکار باید خودشان دنبال کار باشند.

نوشته کلاف سردرگم استخدام پرستاران/ وزارت بهداشت کاریابی نمی کند! اولین بار در خبرداغ پدیدار شد.

دانلود آهنگ جدید

استخدام ایران

Comments are closed.