آلودگی هوا موجب بروز لک روی پوست صورت می شود

81964056-70522447

نتیجه یک مطالعه نشان می دهد که آلودگی هوا به تشکیل نقاط تیره روی پوست صورت که به لک های ناشی از آفتاب و اختلال عملکرد کبد معروف هستند، منجر می شود.

به گزارش ر ایرنا ، لکه های کوچک و تیره روی پوست که در صورت، ساعد، دست ها و قسمت فوقانی بدن بروز می کنند، در ابتدا کوچک هستند، اما می توانند ادغام و یا بزرگتر شوند. این لکه ها معمولا قهوه ای هستند، اما می توانند از زرد-قهوه ای مایل به زرد تا سیاه تغییر رنگ دهند و معمولا در افرادی که پوست روشن دارند، بیشتر بروز می کنند.
لک ها معمولا خوش خیم هستند، با این وجود برخی از آنها می توانند پیش زمینه ای برای ابتلا به سرطان باشند.
در آلودگی هوا که با ترافیک ارتباط دارد، دی اکسید نیتروژن (NO2) و دوده یا ذرات معلق به صورت غلیظ تر یافت می شوند.
دکتر جان کروتمن از موسسه تحقیقات آی یو اف-لیبنیز پزشکی محیط زیست در دوسلدورف آلمان، پیشتر متوجه تاثیر سوء آلودگی هوا روی پوست و رابطه میان قرار گرفتن در معرض دوده ناشی از ترافیک با شیوع لک ها شده بود. همچنین مشخص شده است که دی اکسید نیتروژن با سرطان ریه ارتباط دارد اما جزییات اثر آن روی پوست انسان مشخص نبود.
محققان در یک مطالعه گسترده روی زنان آلمانی و چینی، ارتباط احتمالی میان آلودگی هوا و بروز لک ها را بررسی کردند.
گروه زنان آلمانی متشکل از ۸۰۶ زن سفید پوست ۶۷ تا ۸۰ ساله بود. آنها هر روز به طور متوسط ۲٫۶ ساعت در معرض نور خورشید قرار داشتند و ۶۱ درصد از آنها از لوازم بهداشتی ضدآفتاب استفاده می کردند و ۲۰ درصد از این زنان سابقه سیگار کشیدن داشتند.
گروه زنان چینی نیز شامل ۷۴۱ زن ۲۸ تا ۷۰ ساله بود. آنها به طور متوسط روزی ۳٫۵ ساعت در معرض نور خورشید قرار می گرفتند اما تنها ۴٫۲ درصد از آنها از لوازم آرایشی ضد آفتاب استفاده می کردند و ۲۰ درصد این زنان سابقه سیگار کشیدن داشتند.
گروه زنان آلمانی در معرض دی اکسید نیتروژن با سطح متوسط ۲۸٫۸µg/m3 و زنان چینی در معرض دی اکسید نیتروژن با سطح ۲۴٫۱µg/m3, قرار گرفتند.
این مطالعه نشان داد که سطوح بالای دی اکسید نیتروژن با تشکیل لک روی دست یا ساعد ارتباط ندارد اما به نظر می رسد که احتمال بروز لک ها را روی ناحیه صورت زنان بالای ۵۰ سال در هر دو گروه افزایش می دهد.
بر این اساس، در مجموع، افزایش µg/m3 10 در غلظت دی اکسید نیتروژن با افزایش حدود ۲۵ درصدی لک های تیره ارتباط دارد.
نتیجه این مطالعه در مجله Journal of Investigative Dermatology منتشر شده است.

نوشته آلودگی هوا موجب بروز لک روی پوست صورت می شود اولین بار در خبرداغ پدیدار شد.

کیمیا دانلود

روزنامه قانون

Comments are closed.